Przy informacji o wprowadzeniu nowego systemu antyspamowego napisałem, że niektóre wiadomości są „błędnie” oznaczane jako spam. Chodziło mi tutaj o zjawisko False positive (fałszywy pozytyw), w którym system wykrywania lub filtrowania błędnie identyfikuje coś jako zagrożenie lub problem mimo, że w rzeczywistości jest to bezpieczne i prawidłowe. W kontekście filtrowania spamu false positive odnosi się do sytuacji, gdy legalna, pożądana wiadomość e-mail zostaje błędnie oznaczona jako spam i przeniesiona do folderu SPAM lub odrzucona przez system pocztowy. Musisz wiedzieć, że system nie do końca wie czy chcesz dostawać wiadomości od tego nadawcy czy nie… system zawsze sprawdza wiadomość pod kątem reguł i wykonuje pewne czynności, które zaprogramował mu administrator.
W przypadku restrykcyjnych systemów antyspamowych fałszywy pozytyw pojawia się w dwóch okolicznościach. Pierwszą z nich jest gdy nadawca ma złą reputację (jest na listach RBL) lub gdy konfiguracja jego serwera pocztowego jest błędna lub niekompletna. W obu przypadkach system antyspamowy prawidłowo oznacza wiadomości jako !! SPAM/WIRUS !! i świadczy to tylko o jego poprawnym działaniu.
Co zrobić w takim przypadku?
Są dwa rozwiązania… Pierwsze dodać takiego nadawcę do białej listy (kamuflowanie problemu, którego nie polecam). Drugie rozwiązanie, skontaktować się z nadawcą i uświadomić go o pewnych problemach z jego pocztą elektroniczną (najlepsze rozwiązanie). Może się okazać, że przekazanie takiej informacji sprawi, że nadawca skontaktuje się ze swoim operatorem pocztowym i wspólnymi siłami poprawią błędy, co przyczyni się do zwiększenia reputacji i braku oznaczania wiadomości jako spam.
Co zrobić by wiadomości dochodziły do adresata?
Najpierw sprawdź czy Twój serwer pocztowy jest poprawnie skonfigurowany. Poniżej masz listę co musisz sprawdzić krok po kroku. Nie będę tutaj opisywał co jak naprawić i jak dodać odpowiednie wpisy, bo to nie ma być wpis dla adminów i techników IT. Jeśli któryś z testów nie zakończył się poprawnie, skontaktuj się ze swoim dostawcą poczty i poproś go o dodanie odpowiednich rekordów i poprawę konfiguracji.
Lista do sprawdzenia
SPF: https://mxtoolbox.com/spf.aspx
!UWAGA – jeśli korzystasz z systemów do mailingu sprawdź czy masz dobrze skonfigurowany rekord SFP i znajduje się tam adres serwera Twojego usługodawcy – np. MailerLite. Podobnie jak wysyłasz faktury mailem bezpośrednio z systemu online – np. fakturownia.
DKIM: https://mxtoolbox.com/dkim.aspx