Hasłowanie załączników poczty elektronicznej

Czasami chcemy by dokumenty w załączniku naszej wiadomości elektronicznej nie były widoczne dla wszystkich. Warto wtedy zadbać o ich prywatność. Oczywiście pomijam tutaj wszystkie kwestie konfiguracji klienta pocztowego, o którym pisałem już wcześniej, a także bezpieczeństwo naszego stanowiska pracy.

Szyfrowanie całego archiwum.

Jest to jeden z najwygodniejszych sposobów szyfrowania załącznika naszej wiadomości. Oczywiście w archiwum może być zarówno jeden jak i kilka plików. Z pomocą przyjdzie nam tutaj darmowe oprogramowanie 7-ZIP (link: https://www.7-zip.org/).

(!) Wybierz odpowiednią opcję 32/64 bitów. W przeciwnym razie dodatkowe opcje po kliknięciu prawym przyciskiem myszy mogą być niedostępne. 

Po zainstalowaniu aplikacji i przygotowaniu pliku do wysłania klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i wybieramy kolejno opcję

7-ZIP -> Dodaj do archiwum

W kolejnym oknie będzie możliwość wprowadzenia hasła, a także metody szyfrowania pliku i rodzaju archiwum.

Format archiwum, w tym przypadku najlepiej jest wybrać format ZIP, jest to uniwersalny format pakowania plików. Nawet jeśli ktoś nie będzie na swoim komputerze posiadał żadnego programu bez problemów będzie w stanie je otworzyć.
Wprowadź hasło, tutaj wpisujemy nasze hasło które musimy dostarczyć odbiorcy celem otwarcia załącznika. [zobacz również: jak budować bezpieczne hasła]
Ostatnim krokiem to wybór metody szyfrowania i tutaj mamy do wyboru ZipCrypto i AES-256. Mimo iż format AES jest znacznie bezpieczniejszy, może on wymagać od odbiorcy posiadania oprogramowania 7-ZIP lub innego o podobnych funkcjonalnościach, dlatego danych mniej wrażliwych zaleca się korzystanie z ZipCrypto, który jest uniwersalny.

Gdy mamy wszystko uzupełnione klikamy OK i możemy sprawdzić poprawność wykonania całej procedury klikając dwukrotnie lewym przyciskiem myszy i otwierając zawartość archiwum.

Zabezpieczenia pliku Office

Gdy mamy przygotowany plik możemy ustawić hasło chroniące jego zawartość.  W ty celu klikamy na „plik” i wybieramy „ochrona dokumentu” i „Szyfruj przy użyciu hasła”

System poprosi nas o wprowadzenie hasła i jego potwierdzenie w kolejnym oknie.

Jeśli wykonamy poprawnie procedurę ujrzymy takie okno i możemy sprawdzić poprawność zabezpieczonego pliku zamykając go i otwierając ponownie.

(!) Pamiętaj by hasła do pliku przekazywać odrębnym medium komunikacyjnym. Hasło załącznika do poczty lepiej wysłać wiadomością SMS, lub przekazać to telefonicznie.